Vetší dárkové balení a sklenice nelze zasílat Zásilkovnou. Volba zůstane PPL nebo Česká pošta.Děkujeme za pochopení.

Úvod ve "SKOŘÁPCE" aneb jak a proč jíst ořechy?

Zájem o zdravou výživu každým dnem stoupá a s tím ruku v ruce roste popularita ořechů a semínek. Jejich úžasná všestrannost a bohatost chutí ořechům umožňuje být na vrcholu v mnoha ohledech:

  1. zdravotní aspekty
  2. zdravé stravování
  3. kulinářský klenot 

 

ZDRAVOTNÍ ASPEKTY OŘECHŮ a SEMÍNEK

Ať už se snažíte žít zdravě nebo ne, každý kdo si dopřává ořechy nebo semínka tím velmi pomáhá svému tělu. Velkou předností ořechů a semínek je fakt, že jsou významných zdrojem živin a minerálů. Jsou to v podstatě výživové bomby schované v maličkém balení. Obsahují velké množství tuků, komplex uhlovodíků, bílkovin a vlákniny. Jsou zdrojem vitaminu B. omega 3 mastných kyselin, železa, hořčíku  a zinku. Ořechy a semena obsahují kyselinu ellagovou (její význam spočívá v protinádorové a antioxidační vlastnosti), flavonoidy (jsou známé pro své antioxidační působení), fenolové sloučeniny (protirakovinné a protizánětlivé látky), luteolin (je flavonoid se silnými protirakovinovými, protizánětlivými a antioxidačními vlastnostmi) a isoflavony. V neposlední řadě ořechy obsahují steroly, o kterých je známo, že pomáhají udržovat doporučenou hladinu cholesterolu v krvi.

Pojďme si to shrnout. Díky těmto vlastnostem mají ořechy i semínka pozitivní a potvrzený vliv na fungování mozku, jsou významnými antioxidanty, udržují správnou hladinu cholesterolu, působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním a jsou významným zdrojem vitaminů, minerálů a omega 3 mastných kyselin, které se pozitivně podílí na správném fungování organismu. 

ZAPOJENÍ OŘECHŮ A SEMÍNEK DO ZDRAVÉHO STRAVOVÁNÍ 

Ořechy a semínka právem nechybí v žádném výživovém plánu, ať už je zaměřený jakýmkoliv směrem. Redukce, nabírání, vegetariánská strava, bezlepková dieta, bezlaktózová dieta, paleo dieta, ketogenní dieta, low carb - omezování sacharidů, v low fat je jejich podíl omezen, ale i tak si tam své místo najdou. Pokud tedy nemáte alergii na ořechy nebo semínka, či značný odpor, ořechy by určitě měly být součástí vašeho jídelníčku. Pojďme si uvést několik důvodů:

  1. Ořechy jsou významnými nositeli tuků a ty mají téměř dvojnásobnou energetickou hodnotu oproti sacharidům, k tomu ořechy obsahují slušné množství vlákniny a to dává ořechům velmi dobrý sytící efekt. Pokud se ořechy zkombinují s kouskem ovoce nebo třeba  kvalitním jogurtem máme z toho plnohodnotnou svačinu a dokážete na ní plnohodnotně fungovat bez chutí do dalšího jídla. 
  2. tuky snižují glykemický index potravin. V podstatě snižují rychlost vstřebávání sacharidů a tím napomáhají ke stabilitě glykémie. Pokud tedy ořechy kombinujete do kaší nebo právě s ovocem, tuky sníží glykemický index, cukry se pomaleji vstřebávají a  hladina cukru v krvi nekolísá, což je základním aspektem pro správně fungující jídelníček. Rozhozená hladina glykémie = stálé chutě. 
  3. jejich vlastnosti, které jsou uvedeny v odstavci zdravotní aspekty
  4. dají se zapojit do téměř každého stravovacího plánu. Ať už z přesvědčení nebo zdravotních důvodů.

Jako u všeho platí, že by se všeho mělo dávat s mírou. Pokud chci hubnout, musím se dostat do kalorického deficitu, ořechy mají vyšší energetickou a jejich nadměrná konzumace, i když zdravé potraviny, by vám mohla vaše plány narušit. Ideální poměr je cca 40 - 70g ořechů na den. Samozřejmě záleží na celkově složeném jídelníčku. Obecně platí, pokud chci redukovat, 90% vašeho energetického příjmu by mělo být tvořeno co nejméně průmyslově zpracovanými a kvalitními potravinami (zelenina, ovoce, ořechy, maso, vejce, brambory apod.)

 

OŘECH JAKO KULINÁŘSKÝ KLENOT

Ořechy a semínka se dají upravit na stovky způsobů a v jejich zapojení do vaření se meze nekladou. Je možné je namixovat do smoothie, díky jejich křupavosti a hrubosti jsou taktéž vhodné jako posyp salátů. Můžete je umlít na jemno a použít jako drobenku na koláče. Ovlivňují trvanlivost sladkého pečiva, jako jsou muffiny a brownies. Můžeme je opražit a dostanou zlatavou barvu a jejich chuť bude ještě výraznější. Můžeme je přidat do masové směsi a mnoho mnoho dalších variant. A proto bychom měli oslavovat tyto miniaturní zdroje energie a využívat je v celé jejich široké škále.  

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení