Svět ořechů na dlani

Úvod ve "SKOŘÁPCE" aneb jak a proč jíst ořechy?

Zájem o zdravou výživu každým dnem stoupá a s tím ruku v ruce roste popularita ořechů a semínek. Jejich úžasná všestrannost a bohatost chutí ořechům umožňuje být na vrcholu v mnoha ohledech:

  1. zdravotní aspekty
  2. zdravé stravování
  3. kulinářský klenot 

 

ZDRAVOTNÍ ASPEKTY OŘECHŮ a SEMÍNEK

Ať už se snažíte žít zdravě nebo ne, každý kdo si dopřává ořechy nebo semínka tím velmi pomáhá svému tělu. Velkou předností ořechů a semínek je fakt, že jsou významných zdrojem živin a minerálů. Jsou to v podstatě výživové bomby schované v maličkém balení. Obsahují velké množství tuků, komplex uhlovodíků, bílkovin a vlákniny. Jsou zdrojem vitaminu B. omega 3 mastných kyselin, železa, hořčíku  a zinku. Ořechy a semena obsahují kyselinu ellagovou (její význam spočívá v protinádorové a antioxidační vlastnosti), flavonoidy (jsou známé pro své antioxidační působení), fenolové sloučeniny (protirakovinné a protizánětlivé látky), luteolin (je flavonoid se silnými protirakovinovými, protizánětlivými a antioxidačními vlastnostmi) a isoflavony. V neposlední řadě ořechy obsahují steroly, o kterých je známo, že pomáhají udržovat doporučenou hladinu cholesterolu v krvi.

Pojďme si to shrnout. Díky těmto vlastnostem mají ořechy i semínka pozitivní a potvrzený vliv na fungování mozku, jsou významnými antioxidanty, udržují správnou hladinu cholesterolu, působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním a jsou významným zdrojem vitaminů, minerálů a omega 3 mastných kyselin, které se pozitivně podílí na správném fungování organismu. 

ZAPOJENÍ OŘECHŮ A SEMÍNEK DO ZDRAVÉHO STRAVOVÁNÍ 

Ořechy a semínka právem nechybí v žádném výživovém plánu, ať už je zaměřený jakýmkoliv směrem. Redukce, nabírání, vegetariánská strava, bezlepková dieta, bezlaktózová dieta, paleo dieta, ketogenní dieta, low carb - omezování sacharidů, v low fat je jejich podíl omezen, ale i tak si tam své místo najdou. Pokud tedy nemáte alergii na ořechy nebo semínka, či značný odpor, ořechy by určitě měly být součástí vašeho jídelníčku. Pojďme si uvést několik důvodů:

  1. Ořechy jsou významnými nositeli tuků a ty mají téměř dvojnásobnou energetickou hodnotu oproti sacharidům, k tomu ořechy obsahují slušné množství vlákniny a to dává ořechům velmi dobrý sytící efekt. Pokud se ořechy zkombinují s kouskem ovoce nebo třeba  kvalitním jogurtem máme z toho plnohodnotnou svačinu a dokážete na ní plnohodnotně fungovat bez chutí do dalšího jídla. 
  2. tuky snižují glykemický index potravin. V podstatě snižují rychlost vstřebávání sacharidů a tím napomáhají ke stabilitě glykémie. Pokud tedy ořechy kombinujete do kaší nebo právě s ovocem, tuky sníží glykemický index, cukry se pomaleji vstřebávají a  hladina cukru v krvi nekolísá, což je základním aspektem pro správně fungující jídelníček. Rozhozená hladina glykémie = stálé chutě. 
  3. jejich vlastnosti, které jsou uvedeny v odstavci zdravotní aspekty
  4. dají se zapojit do téměř každého stravovacího plánu. Ať už z přesvědčení nebo zdravotních důvodů.

Jako u všeho platí, že by se všeho mělo dávat s mírou. Pokud chci hubnout, musím se dostat do kalorického deficitu, ořechy mají vyšší energetickou a jejich nadměrná konzumace, i když zdravé potraviny, by vám mohla vaše plány narušit. Ideální poměr je cca 40 - 70g ořechů na den. Samozřejmě záleží na celkově složeném jídelníčku. Obecně platí, pokud chci redukovat, 90% vašeho energetického příjmu by mělo být tvořeno co nejméně průmyslově zpracovanými a kvalitními potravinami (zelenina, ovoce, ořechy, maso, vejce, brambory apod.)

 

OŘECH JAKO KULINÁŘSKÝ KLENOT

Ořechy a semínka se dají upravit na stovky způsobů a v jejich zapojení do vaření se meze nekladou. Je možné je namixovat do smoothie, díky jejich křupavosti a hrubosti jsou taktéž vhodné jako posyp salátů. Můžete je umlít na jemno a použít jako drobenku na koláče. Ovlivňují trvanlivost sladkého pečiva, jako jsou muffiny a brownies. Můžeme je opražit a dostanou zlatavou barvu a jejich chuť bude ještě výraznější. Můžeme je přidat do masové směsi a mnoho mnoho dalších variant. A proto bychom měli oslavovat tyto miniaturní zdroje energie a využívat je v celé jejich široké škále.