Svět ořechů na dlani

Chia semínka, energie jihoamarecických indiánů

Chia semínka, energie jihoamarecických indiánů

 

V posledních letech se tato semínka s názvem  stala velmi oblíbenou složkou potravy, jak pro obyčejné lidi, tak pro sportovce.

 

Původ Chia semínek je v Jižní Americe, kdy ho Aztékové a Májové používali hlavně jako zdroj energie a platidlo. Název semínek pochází ze slova ”Chia”, které pro indiány znamená síla.

 

Šalvěj hispánská je domovem semínek, podle kterých je nazván mexický stát Chiapas. Je to rostlina vysoká přes jeden metr a je pěstována hlavně kvůli Chia semínkům a také jako dekorace.

chia semínko nutworldcz

O tomto druhu semínek se můžete dočíst v knize Born to run od Christophera McDougalla. V knize je krátký příběh o muži, který přecházel kaňony a zbývaly mu poslední zbytky sil. Před obrovským kopcem potkal stařenku, která mu podala nápoj podobný žabím jikrám. Muž nápoj s podezřením vypil a sám nevěřil tomu, kolik sil se mu do žil pomocí tohoto nápoje vlilo. Následující kopec vyběhl bez sebemenších problémů a navíc s úsměvem.

Tento nápoj nese název ”Iskiate”. Je to jednoduchý energetický přírodní nápoj, který dodá tělu rychle energii, poskytne množství vlákniny, vitamínů, minerálů a bílkovin. Díky své schopnosti vázat na sebe vodu, usnadní trávicímu traktu energii, kterou poskytne vám na další účely. S vázaním vody se pojí kvalita semínek. Čím je semínko starší, tím méně rosolu kolem sebe vytvoří.

Má osobní zkušenost je taková, že čím levnější balení Chia semínek je, tím méně rosolu vytvoří. Chce to vyzkoušet více dodavatelů a pak už jen udržovat zásoby. Semínka můžete samozřejmě sehnat na našem e-shopu a sami se rozhodnout, jestli stojí za to.

 

Chia semínka jsou bohatá na Omega-3 mastné kyseliny, díky kterým pomáhají srdci a cévní a nervové soustavě. Zahánějí pocit únavy, hladu a žízně. Jsou tedy efektivní v redukčních dietách a velmi oblíbená u sportovců, zvláštně u ultraběžců, kde jsou pomocníkem při hospodaření s vodou v lidském těle. Obsahují také spoustu vlákniny, která pozitivně ovlivňuje funkci střev.

Antioxidanty (vitamín A, C, E) zabraňují stárnutí pokožky. Minerály posilují buněčné stěny a přispívají kosterní a svalové soustavě.

Vitamín B12 zajištuje správný vývoj nervové soustavy plodu u těhotných žen.

Další funkcí je snižování krevního tlaku a hladiny cukru v krvi. Jsou tak vhodná pro diabetiky a osoby s intolerancí na lepek.

 

Chia semínka jsou hojně využívána ve veganské kuchyni, a to jako pojivo místo používaných vajec. Stačí zalít jednu lžíci semínek třemi lžícemi vody a nechat semínka navázat vodu. Vytvoří tak gel, který se hodí jako pojivo do různých směsí, zeleninových karbanátků, lívanců, salátu nebo do domácího pečiva.

 

Jako pojivo fungují skvěle, stejně jako náhražka za živočišné bílkoviny pro udržení či vytvoření svalové hmoty u lidí, stravujících se veganským způsobem.

 

Doporučená dávka je 15g na den. Samozřejmě i na Chia semínka existuje alergie, která jde ruku v ruce s alergií na hořčici. Symptomy vyvolané alergií jsou v podobě zrudlé pokožky a její svědění, dále pak kýchání a zhoršené dýchání.

 

Pokud užíváte léky na snížení krevního tlaku či cukrovku, poraďte se svým lékařem, zda konzumace chia semínek bude v souladu s vašim organismem.